Cara Aku Atasi Masalah Nervous

 

Rasanya masalah nervous atau gelabah ni ada pada diri kita semua kan. Bezanya lain-lain keadaan la. Ada orang nervous tiap kali nak kena buat presentation, nervous nak temuduga, nervous bila nak memandu dan macam-macam lagi la. 


Aku ni bukanlah pakar untuk mengatasi masalah sebegini. Cuma lebih kepada nak berkongsi kisah je dengan pembaca. Sebab aku rasa masalah nervous aku ni agak teruk dari dulu. Tapi alhamdulillah semakin lama semakin berkurangan. 


Pertama sekali, aku bina keyakinan diri dulu. Ni punca utama rasanya sebab aku selalu rasa nervous bila nak buat something sebab aku selalu rasa aku tak boleh buat benda tu, aku risau nanti orang gelakkan aku atau apa-apa jela. So ni paling penting, buang fikiran negatif. Pedulikan orang nak kata apa, bila kita nak buat sesuatu yang kita suka selagi benda tu tak menyalahi buat je. Kat situ aku mula perasan bila aku dah kurangkan pemikiran negatif, rasa nervous atau gelabah ni pun mula berkurangan. 


Kedua, ni cara aku jela, korang rasa nak ikut, ikut la..tak nak pun tak apa. Contoh hari ini aku kena jadi wakil buat ucapan untuk majlis tertentu, dah tentu la aku nervous bagai nak rak even though aku dah buat persiapan secukupnya. So cara aku nak atasinya aku set kat kepala aku kena siapkan juga benda ni, sebab lepas je settle aku akan reward something untuk diri sendiri. Tak kira la shopping sehelai tudung ke, beli sepotong kek ke or jalan-jalan ke taman. Bila fikir macam tu, aku jadi tak sabar-sabar nak selesaikan tugas aku tu dan semestinya perasaan nervous tu akan hilang dengan sendirinya. 


Ketiga, aku akan minta pendapat dengan family atau kawan yang dah ada pengalaman. Contohnya, katalah dalam next week aku terlibat dalam pertandingan anyam ketupat, jadi aku akan tanya pendapat kawan atau family yang pernah join. Tanya pengalaman mereka. Tapi tengok juga dulu, jangan tanya dengan mereka yang negatif atau toksik ye. Kang mau tarik korang dari join apa-apa pertandingan kat dunia ni hahaha..rasanya kita pun lebih tahu dan kenal siapa yang berfikiran negatif di sekeliling kita. Jadi hindarilah mereka ini. 


Keempat, jangan terlalu fikir perkara yang buat korang nervous tu. Contohnya, beberapa hari lagi korang ada temuduga kerja, persiapan semua dah ready, jadi buatlah perkara lain yang korang suka supaya korang tak ingat sangat temuduga yang menanti tu. Macam aku, aku akan buat benda simple yang aku suka macam membaca, layan movie lebih kurang macam tu lah..secara tak langsung memang aku tak serabut sangat dah memikirkan hal yang menanti.


Kelima, banyakkan berdoa mengikut ajaran agama masing-masing. Bagi yang beragama Islam, banyakkan berzikir, mengaji, in sya Allah akan dibukakan jalan dan dipermudahkan segala urusan kita. Hati jadi tenang, pahala pun dapat. Mudah je kan. 


Oklah ni je yang dapat aku share kat korang yang ada masalah nervous macam aku ni. Kalau korang ada tips korang sendiri, boleh juga share kat ruangan komen. Sama-sama kita boleh usaha perbaiki diri kan. 



 

2 comments:

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. [https://faizzahamir.blogspot.com/] does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information.

Thank You.